woensdag 25 mei 2016

Stad & Natuur

Het ontbijt is echt goed, de ananas is hier zo lekker zoet! De yoghurt is wat aan de zoete kant, maar wel lekker....vers brood, verse meloensap, en elke dag een gebakken eitje zoals jij dat graag wilt.... Na het ontbijt gingen we echt de toerist spelen, een ritje door de stad in een riksja. Deze is al een tijdje uit het straatbeeld verdwenen als gewoon gebruik voor de bevolking, maar wordt nog wel gebruikt voor de toeristen. Fietsen zie je nog wel, maar niet veel. De meeste zijn vol bepakt met allerlei verkoopwaren, bedenk het en je ziet het voorbij komen. Bloemen, groentes, fruit, bakstenen, kratten cola, porselein en speelgoed. Je vraagt je af of het allemaal wel goed gaat. Het riksjatoertje was leuk, een hele prettige, relaxte manier om de stad te zien. Door een wirwar van straatjes heen zie je de Vietnamezen lunchen, op de stoep zittend op kleine plastic stoeltjes, genieten van een heerlijke kop noodlesoep, etend met stokjes. Ook wij eten onze noodlesoep met stokjes, dat gaat echt een stuk makkelijker! Elke straat heeft zo z'n eigen spulletjes om te verkopen, de stoffenwinkels bijelkaar, de ijzerhandel,de vrolijk gekleurde lampionnenwinkels, de net niet moderne schoenenwinkels....na dit heerlijke ritje zijn we uitgestapt en zijn we gaan dwalen door de stad over de markten heen. Wat een bedrijvigheid, illegale bloemenverkoop op een fiets, zoete zelfgebakken koekjes in grote plastic tassen en vers fruit op grote rieten manden. Op kleine bbqs worden sateetjes gebakken die gegeten worden bij de heerlijke rijst. Kraampjes met vis verkopen schildpadden die hun kopje buiten hun hokje steken omdat ze eruit willen, kikkerbilletjes worden afgehakt, schelpen worden gewassen en de krab kan geen kant meer op, zijn pootjes zitten vastgebonden. Hanenkoppen en poten liggen in warmte, en de haan is mooi opgebonden, yogakip zoals Eus dat zei, om gebruikt te worden als offer. Flink versierd met bloemen en na de offering eten ze de haan op. We hebben weer een fantastische lunch gehad en het eten met  stokjes gaat bijna als vanzelf....stukjes vis, zoet zure kip, onwijs lekkere aubergine, zachte smaakvolle rijst en gemixte groentes. Het is elke keer weer een verassing wat we gaan eten, maar alles is echt lekker! Na de lunch zijn we nog verder gaan dwalen, heerlijk om helemaal op te gaan in het leven van de vietnamezen. We bezochten nog een tempel in het meer en mochten een uurtje kijken naar een uitvoering van het waterpoppentheater. Er werd live gezongen en live gespeeld, het was best heel grappig om te zien. Een dag vol nieuwe indrukken , nieuwe herinneringen en een berg vol mooie foto's!

Vandaag laten we het drukke Hanoi achter ons en rijden richting Halong bay, een van de mooiste stukjes natuur Vietnam. De rit naar dit natuurwonder is al een beleving op zich, zoveel te zien, rijstvelden, mooie vergezichten, kleine dorpjes & roze gasflessen! Halong Bay is druk, druk met toeristen en boten, en dan zijn we in het laagseizoen, maar het is absoluut nog te overzien. We gaan een boot op en krijgen de sleutel van onze kamer, wow! De Love boat is er niks bij! Schuifdeuren die je helemaal open kunt schuiven en dus volop kunt genieten van je uitzicht als je op bed ligt, een kleine maar moderne douche met een geweldig grote douchekop. Echt een ieniemienie cruise gevoel. Leuk!
De lunch was tot in de puntjes verzorgt, we zijn gaan varen naar een grot, Eus is gaan kanovaren door dit gebied, ik heb foto's gemaakt van het geweldige landschap. Blauw groen water waar rotspartijen uit het water steken bedekt met groene planten en bomen. Elke meter die je vaart veranderd het landschap. Kleine bootjes op het water, waar de kleurige kleding hangt te drogen, waar gevist wordt, maar ook geleefd en geslapen. De nomaden van het water, wonen op een woonbootje en leven van hun visvangst. Bijzonder en best heftig om te zien, de omstandigheden zijn echt minimaal. Vooral in het regenseizoen, want geloof me, het kan echt heel erg hard regenen!
Op de boot hebben we nog een mini cursus vietnamese loempias maken gehad, supersimpel, maar zo lekker! Dat gaan we thuis ook eens proberen.
Het diner was werkelijk bijzonder lekker maar ook zo mooi! De smaken waren een betovering op je mond en het zag er allemaal uit als kleine kunstwerkjes. We genoten nog wat na op het dek, deden zelf ook een poging om inktvis te vangen wat helaas niet is gelukt. En doken op tijd ons bedje in want de volgende dag om 7 uur stond het ontbijt alweer klaar om vervolgens in een klein bootje naar de grotten te varen. De verrassings grot, je gaat namelijk door een hele smalle ingang om vervolgens in een hele grote open ruimte te komen! WoW! Heel gaaf met al die stalagnieten en stalagtieten!

Nadat we waren aangekomen in ons hotel in Ninh Binh, zijn we een kleine stadswandeling gaan doen. Ook hier is het druk met verkeer, maar zijn de wegen een stukje breder, waardoor er voor iedereen een tikkeltje meer ruimte is. De markt, is altijd een ervaring, het blijft leuk en soms ook heftig! Voor het eerst in mijn leven heb ik een geslachte hond gezien in de marktkramen, ik vond het echt bizar, en werd er gewoon even stil van....Je weet dat ze het eten, maar als je het dan ook daadwerkelijk ziet liggen wordt je er flink mee geconfronteerd.....
Hier zijn er toch meer mensen die het niet fijn vinden als je rondloopt met je camera, mij werd verboden om een foto te maken van een bak krabben. Dan niet.... Ik vind ze ergens anders wel..... Veel kinderen hier die het maar al te leuk vinden om te zwaaien en hello te roepen! Dan kijken ze je aan met van die donkerbruine kijkers, pikzwart haar en een verlegen glimlach.....genieten!

Morgen gaan we weer met een boot varen en springen we zelf op de fiets. Gelukkig niet in de stad maar gewoon rustig op het platteland!